Fuss ki az endometriózis mókuskerekéből

Avagy a futás öröme az endometriózis elleni küzdelemben

 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a sport, az egészséges életmód és a lelki egészség összefüggéseit és az endometriózisra gyakorolt jótékony hatásait. A mostani bejegyzésben a futást vizsgálom meg közelebbről.

Leginkább ez, a hosszabb távon folytatott aerob típusú, intenzív mozgásforma fokozza az endorfin termelődését, melyet más néven boldogsághormonnak is ismerünk. A holtponton termelődő endorfinnak köszönhetően egyszer csak elengedjük a futás közben érzett fáradtságot, a teljesítményünk egyszerre elkezd emelkedni. Aki most kezd el futni, legyen türelemmel, mert a holtpontot elérni igenis nagy kihívás, de hatalmas sikerélmény. Ha diák korodban veled is megutáltatták a futást a Cooper- teszttel, akkor is érdemes adni magadnak egy esélyt.

Rendszeres futás hatására számos kedvező anyagcsere- légzőszervi, kiválasztórendszeri, hormonális és idegrendszeri változás is bekövetkezik testünkben. Nekem az inzulinrezisztencia megállapításakor javasolták a futást, mert az izzasztó mozgásforma hatására csökken a vércukor-, ezzel pedig az inzulinszint. 

Feszültségoldó hatása elősegítheti az endometriózis okozta stresszhelyzetek leküzdését, javul a megoldóképesség és javul a testről alkotott kép. Ezek mind jótékonyan segítik a nehezebb élethelyzetek megélését, testünk fájdalmának elviselését és a diagnózis elfogadását. 

Az endometriózis és a mozgás közötti kapcsolatról számos tévhit kering az interneten, olvashatsz olyat is, hogy aktív mozgás nem javasolt, de ezt semmilyen kutatás sem támasztja alá. A legjobb, amit tehetsz, hogy megkérdezed hozzáértő nőgyógyászod, hogy a te esetedben javasolja-e a futást vagy célszerűbb inkább más tevékenységet keress.

A tünetmentesség elérésében tehát fontos szerepet játszik az aktív mozgás (futás, kerékpározás, úszás), melyet célszerű kombinálni nyújtó és lazító gyakorlatokkal, mint a jóga és a pilátesz. Az endometriózisban érintett nők számára különösen fontos, hogy az izmokat nyújtsák az alhasi részeknél, mert ezzel segíthetik a fájdalom oldását és az összenövésektől, gyulladástól görcsöz izmok nyújtását.

A rendszeres futás növeli önbecsülésünket, – még ha nehéz is futócipőt húzzunk -, mert, ha már megtettünk néhány kilométert, büszkén érünk haza és folytatjuk tovább (vagy éppen zárjuk le) a napot ezzel a sikerélménnyel a hátunk mögött. Nem elhanyagolható szempont, hogy testünket is lehetőségünk van egy új szemszögből vizsgálni. Megérezzük a különböző izomcsoportok munkáját, a szívünk szaporább verését, megfigyeljük, ahogy a talpunk találkozik a talajjal, jobban érzékeljük és értékeljük a tüdőnk munkáját.

Oszd meg velünk Te is tapasztalatodat, érzéseidet a futásról!

X
wpChatIcon